Kijk mee met 50 jaar AKJ

Op 20 juli 2021 bestaat het AKJ 50 jaar. Dit vieren we graag samen met jou! Op deze jubileumwebsite lees je het komende jaar verhalen, blogs en interviews van en met betrokkenen bij het AKJ. We kijken terug, maar ook vooruit. Want zo lang het nodig is, blijven we opkomen voor iedereen die te maken krijgt met jeugdhulp.

1981-1990

1989 – AKK start Buro Klacht en Ondersteuning

Het AKK start een pilot die zich op klachten én op jongeren richt.

Al in 1983 was er het besef dat het AKK misschien een ‘klachtenburo’ moest worden. Pas later wordt dat ook officieel, maar eerst start er een pilot die zich specifiek op klachten richt.

De start van het buro Klacht en Ondersteuning

In het AKK jaarverslag van 1986-87 staat: “Het aktie model werd verlaten.” In plaats van protest tegen de gevestigde orde, wordt de stem van de cliënten belangrijker. Die ze via het klachtrecht kunnen laten horen.

Daarom start het AKK als pilot het nieuwe ‘Buro Klacht en Ondersteuning’. Het bureau richt zich op cliënten die klachten hebben over de vrijwillige hulpverlening. Want daarover groeit de onvrede. Daarnaast heeft de pilot het doel om ook meer jongeren te bereiken, in plaats van alleen ouders en verzorgers.  

Het gaat om klachten over bijvoorbeeld het inhouden van zakgeld, de omgang met rapportages en de weinige zeggenschap die cliënten hebben.