De focus en doelstellingen, toen en nu
In de beginjaren hield het AKK zich alleen bezig met klachten van ouders en verzorgers over de kinderbescherming of dreigende maatregelen van de kinderbescherming
Ouders en verzorgers liepen bij de kinderbescherming aan tegen de ondoorzichtigheid van wat er kon en mocht. Ze konden zich niet beroepen op recht op inzage of klagen. Want dat recht was er niet.
Hoe hielp het AKK?
De doelstellingen van het ‘adviesburo’ waren:
- Voorlichting en hulp geven aan ouders en kinderen die met de kinderbescherming in conflict zijn geraakt of dreigen te raken.
- Vanuit deze ervaringen meedenken en meewerken aan structurele veranderingen binnen de kinderbescherming in samenwerking met andere alternatieve instellingen.
Dat is anno 2021 nog steeds zo. Met het verschil dat we ons als het AKJ nu op de volledige jeugdhulp richten, niet alleen de kinderbescherming. Onze taken zijn :
- Informatie en advies. Wij geven antwoord op vragen van cliënten, geven advies en leggen uit hoe de jeugdhulpverlening werkt.
- Ondersteuning. Wij ondersteunen cliënten bij het verwoorden, indienen en afhandelen van klachten over de jeugdhulp. We bewaken de afhandeling van klachten en begeleiden bij een eventueel (vervolg)traject naar de klachten- of bezwaarcommissie.
- Bezoeken en groepsbezoeken. Wij bezoeken alle jeugdigen in de (semi)-residentiële jeugdhulp met een vaste frequentie, door een vaste vertrouwenspersoon. Daarnaast kunnen jeugdigen zelf contact opnemen met de vertrouwenspersoon buiten de bezoeken om.
- Voorlichting over rechten. Wij geven informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdhulp aan jongeren, ouders en verzorgers. En waar nodig aan professionals. Dit doen we tijdens groepsbezoeken en voorlichtingsbijeenkomsten. Wij richten ons op alle cliënten en professionals in de jeugdhulp.
- Signalering. Wij signaleren verbeterpunten en rapporteren daarover eerst aan de betrokken instantie. Hiermee dragen we bij aan kwaliteitsverbetering van de jeugdhulp.